Remco Noordsij – videographer, editor & colorist
In de afgelopen vijf jaar was Northsea Productions gestandaardiseerd op Sony fullframe camera’s. Een platform dat vele voordelen biedt zoals uitgebreide beschikbaarheid van professionele lenzen, volop keuze aan bruikbare video codecs (waaronder SLog3), de mogelijkheid om in hogere framerates te schieten (ten behoeve van slow motion) en een hoog niveau van betrouwbaarheid en gebruiksgemak. Desalniettemin was er een aantal uitdagingen waar we tegenaan liepen welke vroegen om een oplossing die (vooralsnog) niet voorhanden is bij Sony, te weten:
Meer vraag naar gelijktijdig opleveren van zowel horizontale als verticale footage. Voor platformen zoals websites, nieuwsbrieven, LinkedIn en Facebook genieten horizontale clips (beeldformaat 16:9) nog steeds de voorkeur. Hiermee komt de footage het beste tot zijn recht, vanwege het formaat van de beeldschermen waarop deze content doorgaans ‘geconsumeerd’ wordt. Maar op Instagram, TikTok en YouTube reels, die veelal op een smartphone bekeken worden, gaat de voorkeur uit naar verticale video’s (beeldformaat 9:16). Als videograaf moet je daarom een keuze maken: ga ik horizontaal opnemen, verticaal, of allebei? Nu is het in principe wel mogelijk om verticale clips uit horizontale footage te snijden, maar dit gaat ten koste van de beeldkwaliteit. Feitelijk snij je dan links en rechts grote stukken van het materiaal weg. Dit wordt helemaal extreem wanneer je een horizontale clip uit verticaal opgenomen videobeelden wil snijden. In de praktijk kozen we er daarom meestal voor om dus maar in beide formaten te schieten. Dit resulteerde in twee keer zo veel werk – zowel tijdens de opnames als tijdens het selecteren en editen van de footage.
Beperkingen in postproductie. Sony SLog3 is een log format dat ervoor zorgt dat de ‘shadows’ en ‘highlights’ beschermd worden door uitschieters in de belichting (naar boven en beneden) logaritmisch te comprimeren. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de dynamic range van de camera en daarmee aan de beeldkwaliteit. Allerlei variabelen – zoals contrast, saturation en sharpness – kunnen in het postproductieproces gefinetuned worden. Toch kent SLog3 enkele beperkingen die het color graden minder flexibel maken. In tegenstelling tot RAW footage, is het voor SLog3 van groot belang om zaken als kleurtemperatuur vooraf zorgvuldig in te stellen. Want een verkeerde instelling kan maar ten dele gecorrigeerd worden in postproductie; het leidt veelal tot ‘color shifts’ waar je dit niet wil (bijvoorbeeld in skin tones). Tijdens shoots waarbij de locatie en de omstandigheden nagenoeg hetzelfde blijven, is dit geen probleem. Maar als je voortdurend met veranderende omstandigheden te maken hebt – zoals tijdens het opnemen van een event video – dan wil je het liefst zo veel als mogelijk flexibiliteit hebben om achteraf parameters te kunnen bijstellen.
Hoog prijskaartje van de marktleider. Sony maakt fantastische camera’s en lenzen. Niet voor niets zijn ze (samen met Canon) al jaren marktleider in videoland. Sony’s autofocus systeem is best in class en er zijn tal van third party vendors die apparatuur en accessoires maken die compatibel zijn met Sony. Maar dit alles komt met een prijs. Ga er gerust van uit dat je vijftig procent meer betaald dan voor vergelijkbare producten van andere aanbieders. Wanneer je (zoals wij) regelmatig je apparatuur wil vernieuwen om bij te blijven met de laatste ontwikkelingen, kunnen de kosten snel uit de klauwen lopen. Daar komt bij dat Sony niet de snelste is met firmware updates, de LCD-schermen klein zijn en een lage resolutie hebben, en sommige beperkingen van de camera’s louter en alleen lijken ingebouwd om het eigen ecosysteem te beschermen.
Enkele maanden geleden kwam het moment om te onderzoeken welke alternatieven voorhanden zijn en hebben we besloten om over te stappen op het L-mount platform. Geen lichte beslissing, want dit betekent dat behalve alle camera’s ook alle lenzen vervangen moesten worden. Dit omdat elk merk zijn eigen proprietary lens mount systeem heeft. Maar de voordelen wegen op tegen de nadelen.
Omdat wij professionele video-content maken (bedrijfsvideo’s, livestreams, trainingsvideo’s, etc), hebben we baat bij camera’s die sterk zijn in video, met goede kleurruimte, interne opname (10-bit VLog), externe opname (12-bit BRAW) en stabiele opnames. De combinatie van hybride foto plus video maakt dat we met één body meerdere formats kunt produceren (bijv. behind-the-scenes foto’s en video’s) wat handig is voor ons aanbod. Een goede prijs/prestatie betekent dat we een investering kunnen doen waarvan de kosten terugverdiend kunnen worden. Lumix biedt dit alles.
Met de Panasonic Lumix S1 mark II in combinatie met de BlackMagic Design Video Assist 12G 7″ monitor zijn we in staat om 6K open gate BRAW op te nemen. Dit geeft een fantastisch beeldkwailteit, meer dan voldoende resolutie om zowel 16:9 als 9:16 video’s uit te renderen, en bovendien is de editing performance in DaVinci Resolve Studio beter dan met SLog3 of vergelijkbare video codecs. Ook heel prettig: de BRAW-files kunnen worden weggeschreven naar een externe SSD, wat een snelle en relatief goedkope manier van opslag biedt.
Qua lenzen hebben we inmiddels gekozen voor een Lumix 24-60mm f/2.8 zoomlens, een Sigma 70-200mm f/2.8 telezoomlens en een Sigma 35mm f/1.2 prime lens. Hiermee kunnen we corporate interviews, video podcasts, presentaties en dergelijke prima uit meerdere camerahoeken vastleggen. Op het verlanglijstje staan nog onder meer een super wide angle lens, bij voorkeur met tilt/shift functionaliteit, een macro lens en een super telezoom lens.
Tot slot hebben we met de migratie naar het L-mount platform de deur open gezet voor een toekomstige adoptie van BlackMagic Pyxis 12K camera’s. In een toekomstig nieuwsbericht wellicht meer hierover.
Opdrachtgevers willen uiteraard de hoogst haalbare kwaliteit tegen een zo laag mogelijke prijs. Met het nieuwe platform kunnen we hoogwaardige video content maken, deze snel en efficiënt editen, en het eindproduct tegen een scherp tarief blijven aanbieden. We kunnen inspelen op de wens om video’s in 4K op te leveren, waarbij we zelfs nog resolutie over hebben voor reframing of cropping (inzoomen) van beelden in postproductie. De form factor van de apparatuur is nog steeds bescheiden, waardoor we tijdens de opnames weinig ruimte in nemen – zowel fysiek als mentaal (lees: onopvallend aanwezig kunnen zijn). Bijkomend voordeel: de in camera stabilisatie van Lumix is onovertroffen, waardoor we ook minder vaak gebruik hoeven te maken van statieven, gimbals en andere stabilizers.
Behalve de camera’s, monitors en lenzen hebben we ook alle filters geüpgraded. Hiermee waarborgen we een nog betere weergave van skin tones en verminderen we tevens reflecties van lampen in brillenglazen, voorhoofden en ramen. In de video hieronder enkele proefshots die wij gemaakt hebben met de nieuwe apparatuur in het Amsterdamse Bos.
Wil je meer informatie over hoe wij jou met behulp van video content kunnen helpen om je business doelen te bereiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, of boek een afspraak voor een gratis online meeting van 20 minuten via de button rechts bovenaan deze pagina. Bezoek voor meer informatie over Lumix, Sigma en BlackMagic Design onderstaande websites: